Parkanon kirkko

Kirkko

Kirkkopolku 3, 39700 Parkano

500

Parkanon kirkko on valmistunut v. 1800. Kirkon rakentaja ja todennäköisesti myös suunnittelija oli jalasjärveläinen tunnettu kirkonrakentaja Salomon Köhlström (Köykkä). Kirkko ja sen välittömään läheisyyteen rakennettu hautausmaa vihittiin käyttöön v. 1805. Hautausmaata on myöhemmin laajennettu. Kirkon alttaritaulu on vuodelta 1839 ja sen on maalannut Henrik Grönlund Urjalasta.

Ensimmäiset urut kirkkoon hankittiin v. 1894. Kirkon toiset urut vihittiin käyttöön v. 1949. Niiden rakentamiseen oli käytetty Parkanoon evakuoidut Hiitolan kirkon urut. Nykyiset urut ovat valmistuneet v.1977. Niissä on 21 äänikertaa ja ne on rakentanut Urkurakentamo Hans Heinrich Maksamaalta.

Kirkon vieressä oleva 33 metriä korkea graniittinen kellotapuli rakennettiin v. 1889. Kellotapulin on suunnitellut arkkitehti Jac. Ahrenberg ja urakoinut rakennusmestari David Lönroth. Tapulissa on kaksi kelloa. V. 1820 Tukholmassa valettu kello kehottaa kuulijoitaan: "Soittakaamme Herralle". -

Kirkon sisätilojen saneeraus tehtiin v. 1993. Korjaus- ja värisuunnitelmat laati Arkkitehtitoimisto Seppo Rihlama Oy Tampereelta. Kirkko pyrittiin palauttamaan vuoden 1890 asuun nykyaikaistettuna.

V. 2014 Kirkossa uusittiin kaikki lattiat urkuparvea myöten. Remontin suunnittelijana toimi Arkkitehtuuritoimisto Marja Rauhala ja urakan toteutti Vienola Talot Oy Parkanosta.

Esteetön kulku Esteetön kulku
wc wc