Sinulle, joka olet menettänyt läheisesi

Läheisen ihmisen kuolema koskettaa ja järkyttää syvästi. Kuolema on aina yllättävä – vaikka sitä olisi osannut jo ehkä tietyllä tavalla odottaa. Parkanon seurakunta haluaa Viimeiselle matkalle -oppaan avulla auttaa siunaustilaisuuden ja muiden kuolemaan liittyvien käytännön asioiden järjestelyssä. Oppaan linkki löytyy alempaa tältä sivulta.

Hautajaiset ovat tapahtuma, jossa on mukana inhimillisiä tunteita, uskoon ja kuoleman todellisuuteen liittyviä ajatuksia sekä käytännön järjestelyjä.
Kristillinen hautaan siunaaminen ja hautauskäytännöt kertovat jo itsessään kristillisen seurakunnan uskosta.

Hautajaisten järjestelyistä sopiminen

Yhteyttä voi ottaa käymällä virastolla tai soittamalla

pappien suoriin numeroihin:

Simi Virtanen 0408049663

Liisa Myyryläinen 0408049651

Yhteyttä voi ottaa myös sähköpostilla. etunimi.sukunimi@evl.fi

Seurakunnan yhteystiedot: Liisa Myyryläinen 040 804 9651, Simi Virtanen 040 804 9663.

Seurakuntatoimisto palvelee ma-ke klo 9-13, p. 040 804 9650, tapaamisen voi varata myös puhelimitse.

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

SEURAKUNTATOIMISTO

Parkanon seurakunta

Kirkkopolku 3, 39700 Parkano

Avoinna ma-ke klo 9-13. Torstaina ja perjantaina suljettu.

Pappien suoriin numeroihin voi ottaa yhteyttä toimituksiin liittyvissä asioissa (siunaukset, kasteet, vihkimiset ym.):

Simi Virtanen 040 804 9663

Liisa Myyryläinen 040 804 9651

Jeesus sanoo:

"Minä olen ylösnousemus ja elämä.
Joka uskoo minuun, saa elää,
vaikka kuoleekin, eikä yksikään,
joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole"

(Joh. 11:25-26)

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö