Kuukauden hartauskirjoitus

Marian ilmestyspäivä

Kirkko odottaa jo pääsiäistä. Marian ilmestyspäivä julistaa kuitenkin joulun, ja Jeesus-lapsen syntymän, odotuksen alkua.

Maria on tavallinen nuori nainen, melkein tyttö vielä. Hän tekee kotiaskareitaan, kun saa yllättävän vieraan. Maria tunnistaa pyhän läsnäolon. Raamattu kertoo, että enkeli Gabriel tuli hänen luokseen, ja toi viestin suoraan Jumalalta.  Mariasta tulee Jumalan pojan äiti.  Hän on ihmeissään.  Hän tietää lapsen saamisesta sen verran, että siihen tarvitaan myös mies. Hän on vasta menossa naimisiin, eikä hänellä ole mitään kokemusta miehistä.  Hänen ei pitäisi saada lasta. Enkelin viesti on kuitenkin selvä: korkeimman voima tulee sinun yllesi. Lapsi, joka syntyy, on Jumalan poika.

Jumalan pojan syntyminen, ja vieläpä neitsyestä, on järjelle kova pala.  Osa uskonnoista ajattelee, ettei Jumalalla voi olla poikaa.  Ihan tavallinen maalaisjärki tietää, että nainen ei voi saada lasta ilman miestä. Jumalaan luottava, mutta järkeään käyttävä kristitty joutuu haasteen eteen. Epäilys ei ole kaukana.  Ei minullakaan. Olen miettinyt, miten voin sitoutua uskontunnustuksen keskeiseen opinkappaleeseen tuntematta itseäni luonnonlakien kieltäjäksi. Ne ovat varmasti Jumalan tekoa.  Olen saanut rauhan, kun ymmärsin järkeni jäävän nyt toiseksi.

Eero Huovinen auttoi minut ulos ongelmasta. Hän kirjoittaa yhdessä kirjassaan: ei se ole ihme, että neitsyt synnyttää. Se on ihme, että Jumalan Poika syntyy ihmiseksi. Sen rinnalla kaikki muu on pientä. Jumala tahtoo pelastaa ihmisen, joka joutui eroon Jumalasta, kun teki Jumalan tahtoa vastaan.  Se oli syntiinlankeemus. Jumala rakastaa ihmistä, ja tahtoo hänet takaisin yhteyteensä. Siksi hän lähetti Jeesuksen, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.  Jeesus palauttaa yhteyden Jumalan ja ihmisen välille, mutta lunnaat olivat korkeat. Hän kuoli ristillä ja lunasti ihmisen takaisin Jumalan yhteyteen.  Tämän hän pystyi tekemään, koska oli täydellinen ihminen ja täydellinen Jumala.  Ihmisyyden hän sai äidiltään Marialta. Jumaluuden hän sai isältään Jumalalta. Hänen kauttaan Jumala antoi anteeksi ihmisen synnin. 

Siksi me kelpaamme Jumalalle.  Me teemme edelleen syntiä, mutta Jumala armahtaa meidät Jeesuksen tähden.  Olemme yhtä aikaa syntisiä ja vanhurskaita, samoin kuin Jeesus oli Jumala ja ihminen. Toiveistamme huolimatta emme pysty parantamaan itseämme ja pyhittymään niin paljon, että pääsisimme synnistä irti.  Synti ajaa meitä Jeesuksen jalkojen juureen rukoilemaan anteeksiantoa. Se on paras paikka koko maailmassa. Jeesus ei moiti eikä osoittele syntejämme, vaan antaa ne anteeksi.  Se on taivas. Siksi saamme tunnustaa syntimme aina messun alussa.  Pappi vakuuttaa meille, että Jumala antaa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen tähden. Saan uskoa, että synninpäästö, joka minulle julistetaan, on Jumalan anteeksiantamus. Saan jäädä ihmeelliseen Herran rauhaan. 

Herran äidin kanssa tahdon laulaa

rakastaen häntä, joka kulki

haudan kautta aamun valtakuntaan.

Kiitetty olkoon Kristus.

 

Liisa Myyryläinen

kirkkoherra

Risti, raamattu, kynttilät