Kuukauden hartauskirjoitus

Jos elämässä menee liian lujaa, hidasta

Tänään ostoksilla ollessani kiinnitin katseeni varsin puhuttelevaan tekstimagneettiin. Magneetin yksinkertainen viesti oli: ”Jos elämässä menee liian lujaa, hidasta.”

Tällaiseen kehotukseen tekisi ensimmäisenä mieli alkaa luetella listaa syistä, minkä takia en voi mitenkään hidastaa. On työt, perhe-elämä, lasten ja omat harrastukset, lasten neuvola- ja hammaslääkärikäynnit. Pitää ehtiä sinne ja tänne ja vielä tuonnekin. Eihän tässä nyt ehdi hidastamaan!

Ruuhkavuosina menoja kertyy poikkeuksellisen paljon kalenteriin, mutta kalenteri voi ruuhkautua liikaa missä elämäntilanteessa tahansa. Ihmisellä on paljon asioita, jotka kuuluvat kalenteriin eikä niistä kaikista tulekaan pyrkiä pääsemään eroon. Väitän kuitenkin, että vähintään yhtä paljon kalenterista aikaa vievät ns. aikasyöpöt, joita ilmankin kyllä pärjäämme.

Sosiaalinen media on tunnetusti melkoinen aikasyöppö. Havahduin tähän omassa elämässäni huomatessani, että rakas lukuharrastukseni oli jäänyt lähes olemattomaksi eikä luettuja kirjoja kertynyt vuositasollakaan lähes ollenkaan. Puhelimen käytön vähennettyä alkoi luettuja kirjojakin taas kertyä. Mikä on sinun elämäsi aikasyöppö?

Helmikuussa kristikunta laskeutuu paastonaikaan. Se ei tarkoita ainoastaan laskiaispullia ja pulkkamäkeä vaan yksinkertaisten elämäntapojen ja itsekieltäymyksen aikaa. Paastonaika on oiva mahdollisuus pohtia, mikä omassa elämässä on oikeasti tärkeää. Elämässämme saattaa olla hyviäkin asioita, jotka eivät kuitenkaan välttämättä ole olennaisia juuri siinä elämäntilanteessa. On hyvä tapa rukoillen pyytää viisautta siihen, millaisiin asioihin käyttää omaa aikaansa.

Raamatussa Jeesus lohduttaa jokaista kiireen ja uupumuksen alla painivaa: ”Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.” Matt. 11:28. Hyvät yöunetkin ovat tärkeät, mutta uskon Jeesuksen tarkoittavan antamallaan levolla ennen kaikkea Jumalan rauhaa, jonka Hän haluaa lahjoittaa jokaiselle sitä pyytävälle.

Suosittelen varaamaan jokaisen päivän kiireiden keskelle tapaamisen Jeesuksen kanssa. Tässä tapaamisessa voit kääntää oman elämäsi murheet rukoukseksi ja jättää mukanasi raahaamasi kivireen Hänen kannettavakseen. Raamatun äärellä saat oppia lisää Jumalastasi ja Hänen tahdostaan. Lähes joka sunnuntai on kirkoissa tarjolla ehtoollinen, jossa saat kokea yhteyttä niin Vapahtajaasi kuin muihin kristittyihin. Sanassaan Herramme vakuuttaa lähestyvänsä niitä, jotka lähestyvät häntä.

Yksi tapa hidastaa elämänrytmiään on osallistua hiljaisuuden retriittiin. Olemme järjestämässä tällaista huhtikuussa Parkanossa. Tiedustele rohkeasti lisää!

Siunattua alkavaa paastonaikaa,

Heidi Viita-Virtanen